torstai 22. elokuuta 2013

Syteen tai saveen

Tervetuloa!

Nimeni on Päivi. Olen opiskelija ja asun tällä hetkellä Vaasassa. Pääaineita minulta löytyy kaksi, englanti ja japani.

Englantia opiskelen Vaasan yliopistossa. Aloittelen periaatteessa kolmatta vuottani, mutta koska olin edellisen vuoden vaihdossa ja olin ensimmäisen vuoden aikana hieman kiireinen japanin opintojeni kanssa, olen oikeastaan tehnyt hädin tuskin ensimmäisenä vuonna vaadittavat opinnot. Siitäkin huolimatta olen päättänyt tehdä tänä tulevana lukuvuotena paljon töitä ja yritän valmistua kandidaatiksi seuraavan kahden vuoden päätteeksi. Olenkin jo alustavasti katsonut aikataulua (tämän vuoden kurssi-ilmoittautumiset eivät ole vielä auki) ja tämän pitäisi onnistua ihan hyvin.

Japania opiskelen virallisesti Tukholman yliopistossa, mutta käytännössä opiskelu tapahtuu Vaasassa. Tukholman yliopisto on yhteistyössä pienen kansalaisopiston (Fria Kristliga Folkhögskolan) kanssa, joten voimme siellä opiskella saman kandin tutkinnon kuin ruotsalaiset kanssaopiskelijamme Tukholman päässä. Tuntimme ovat pääosin suomeksi ja japaniksi, mutta kokeemme ovat ruotsiksi (joskin tietyissä sanallisissa tehtävissä, joissa vaaditaan ruotsiksi vastaamista, saamme halutessamme vastata myös englanniksi). Japanin opinnoissani olen teoriassa neljännen vuoden opiskelija, mutta vaihtovuoden takia aloitan kolmannen vuoden opintoni tänä syksynä (ensi viikolla itse asiassa). Tästä vuodesta on määrä tulla viimeiseni ja yritän saada kandini kirjoitettua ensi kesään mennessä. Aihetta en kyllä vielä ole löytänyt...

Kuten yllä jo pariin kertaan mainitsinkin, olen juuri palannut vuoden vaihtokaudelta Japanista. En voi muuta sanoa kuin, että oli aivan mahtava vuosi. Suosittelen vaihtoa lämpimästi! :) Lisää vuodestani voit lukea vuoden aikana kirjoittamastani vaihtariblogista.


Minulla on suunnitelma seuraavaksi viideksi vuodeksi. Saatuani valmiiksi japanin ja englannin kandini kahden vuoden päästä, minulla on kaksi vaihtoehtoa.
Ensimmäinen vaihtoehto on lähteä Tukholman yliopistoon ja suorittaa siellä maisterin tutkinto japanin kääntämisessä. Minullahan olisi tässä vaiheessa jo samaisesta yliopistosta japanin kandi, joten niiltä osin olisin pätevä suoraan maisteri-ohjelmaan. Mutta tämä ei ihan riitä. Ohjelma on ruotsiksi, joten tarvitsen myös sen osaamisesta näyttöä. Onneksi Tukholman yliopisto tarjoaa kielikursseja juuri minulaisilleni ulkomaalaisille opiskelijoille. Osaan jo jonkun verran ruotsia, mutta en tarpeeksi. Tämä kielikurssi valmentaisi minut opiskelemaan akateemisia kursseja ruotsiksi. Se kestää vuoden, jonka jälkeen voisin hakea maisteri-ohjelmaan, joka kestää toiset kaksi vuotta. Sekä kielikurssi että maisteri-ohjelma olisivat minulle ilmaisia, sillä olen EUn kansalainen (hurraa Pohjoismaiden ilmainen koulutus~!).
Jos siis tämä suunnitelma toteutuu kuten pitäisi, olisin valmis maisteri kesällä/syksyllä 2018.

Toinen vaihtoehto on vähemmän kunnianhimoinen. Voin myös jäädä Suomeen ja tehdä maisterin englannista melkein missä Suomen yliopistossa tahansa. Tähän menisi se normaali kaksi vuotta ja olisin valmis 2017.

En ole vielä ihan päättänyt mitä tulen tekemään, mutta minulla on onneksi puolisentoista vuotta aikaa päättää.



Rakastan kieliä, niin omaani kuin vieraitakin. Suomen lisäksi osaan sujuvasti englantia ja melkein-mutta-ei-ihan sujuvasti japania. Osaan myös jonkun verran ruotsia, mutta ymmärrän huomattavasti enemmän kuin itse puhun, ihan pikkiriikkisen mandariinikiinaa ja muutaman sanan ja lauseen koreaa. Olen aikasemmin opiskellut myös saksaa ja ranskaa, mutta valitettavasti vain pari sanaa on jäänyt muistiin.

Kielet ovat tietynlainen harrastus, mutta on minulla muitakin. Tykkään katsella elokuvia ja (japanilaisia ja korealaisia) tv-draamoja sekä kuunnella musiikkia (tällä hetkellä, ja jo pitkään, kpop on vienyt sydämeni). Pidän myös lukemisesta, mutta vain jos on aikaa istua rauhassa alas ja syventyä kirjaan kunnolla.

Tämän blogin tarkoitus on hyvin yksinkertainen (toisin kuin tämä selostus). Aion vain kertoa elämästäni ja siitä kuinka tämä suunnitelmani etenee (vai eteneekö ollenkaan). :)


Tulevaisuudessa kirjoitan kenties hieman vähemmän raskaita kirjoituksia ja lisään sekaan muutaman kuvankin.
Toivottavasti jäät lukemaan ja blogistani on sinulle edes jotain iloa. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti